Dagtocht Turso

5 juni 2019 - Kazbegi, Georgië

Vanmorgen konden we rustig aan doen. Erg rustig aan doen zelfs. We hadden een tour geboekt naar de start van de Turso vallei en de bus van 9.15 was toen al vol. Daardoor kwamen we op 11.15 uit. Rond een uur of acht opgestaan. Beetje gelezen, een boodschapje gedaan, ontbeten en koffie gedronken (Yari) in het dorp.

Het ontbijt was prima maar de plek waar we het geserveerd kregen was wel wat apart. Ons appartement is boven en de owners wonen on het souterrain. Daar werd het ontbijt geserveerd. We zaten dus aan de eettafel, met z’n tweeën en de mensen zaten in het woonkamerdeel van die ruimte. Voelde een beetje raar. Ook werd er al wodka voor ons ingeschonken. Uit beleefdheid namen we een slokje maar de rest lieten we staan.

Uiteindelijk konden we om 11.15 met de minibus naar de start van onze route, deels over de eerder genoemde military highway en deels offroad.

De tocht, ruim 21 km. was weer prachtig en niet te veel klimmen en dalen. Prachtige uitzichten, mooie besneeuwde bergtoppen, snelstromende riviertjes, brede ‘alpen’weides en af toe wat oude bebouwing met soms wat activiteit. Het was een onewaytocht dus we moesten dezelfde weg heen als terug.

Op het einde van de vallei, we hebben hem helemaal uitgelopen werden we tegengehouden door militairen bij een soort checkpoint. We moesten terug, de weg vervolgen betekent namelijk dat je in Rusland uitkomt. Dat had wel gekund met meer tijd en een speciale vergunning. Helaas hadden we beiden niet dus ons restte niets anders dan de 3 grenswachten braaf te gehoorzamen. Ze kwamen ook alledrie naar buiten om ons te verstaan te geven rechtsomkeer te maken.

Dezelfde weg terug was de enige mogelijkheid en zeker geen straf, wat het wel vaak is, omdat je alle vergezichten nu van de andere kant zag. Moe maar voldaan kwamen we ruim op tijd bij het eindpunt aan waar de minibus al snel verscheen om ons terug te brengen.

De avond bestond uit lekker opfrissen, beetje appen, biertje drinken, lekker eten en met een wijntje bij ons verblijf de dag afsluiten en dit stukje typen.

Morgen weer een dagtocht. De minibus vertrekt dan om 9.15 om ons naar het beginpunt te brengen van de Juta vallei.

Proost en welterusten

1. José:
    5 juni 2019
    Welterusten voor straks. En morgen weer een mooie wandeltocht mannen. Love you❤️