De Juta vallei

6 juni 2019 - Kazbegi, Georgië

Het mooiste qua wandelen hebben we voor het laatst bewaard. Ik zal zo vertellen waarom dit het geval is, maar we beginnen natuurlijk bij het ontbijt. Deze keer niet in de woonkamer van onze host maar netjes op onze eigen verdieping op het afgesproken tijdstip, 8.30 uur. Een goed ontbijt waarbij we enigszins verrast werden door de gebakken aardappels. Niet iets wat wij ontbijtproof achten. Uit beleefdheid heeft Yari toch wat gekomen en hij vond het best lekker.

Na het ontbijt weer richting minibus. Om 9.15 bracht hij ons via on- en offroad naar de start van onze tocht.

En wat een tocht. Daar waar gisteren in Truso de wandelwegen ook begaanbaar waren voor 4x4 auto’s was dat vandaag vanaf de start niet het geval. En dat is toch leuker. Wanneer je kilometers hebt gesjouwd en je ziet dan ook mensen die op jeepsafari zijn dan is dat toch teleurstellend. En dat is ondanks de ervaring en het contact met de prachtige omgeving die je als wandelaar natuurlijk meer hebt dan als autorijder.

Vandaag hadden auto’s geen schijn van kans. Via bergweggetjes,  beekjes, gletsjers, rotsblokken, klimmen en dalen bereikte we ons hoogste punt op bijna 2900 meter. Om ons heen majestueuze bergtoppen, groene berghellingen en nog meer gletsjers. Echt wat je bedenkt bij wandelen door het hooggebergte. Super dus.

Op het hoogste punt van de dag aangekomen was het mogelijk om via een pas aan de andere kant van de bergkam uit te komen. Twee japanners gingen door maar er lag veel sneeuw en we hebben dus geen idee of zij de doorsteek hebben kunnen maken. Verder in het seizoen zijn dat soort wandelingen wel mogelijk en hoef je dezelfde weg niet terug. Biedt zeker perspectief voor een nieuw bezoek later in het seizoen.

Met een heerlijke tussenstop bij een guesthouse met horeca bereikten we ruim op tijd de opstapplek van de minibus.

Teruggekomen bij ons guesthouse was het weer even lekker chillen, vast wat inpakken en opruimen, even contact met José via whatsappvideo( hoe leuk) en naar een lekker terras waar we lekker hebben gegeten. Het is nog steeds goed weer, eigenlijk de hele reis op  één namiddag na. Boffen dus.

Nu zitten we weer op ons balkon, nog wat lezen, de laatste wijn opmaken en dan naar bed. Morgenvroeg met een minibus voor 3,30 euro pp. naar Tblisi( 170 km.). Dat zijn nog eens prijzen.

1. Malou:
    6 juni 2019